رايتم : مرجع وبمستران ايراني

کد وبلاگ

کد جعبه دانلود فلت

زندگینامه احمدرضا نبی زاده

موزیکستان

banner adsbanner adsbanner ads

 

 

 

نام : احمدرضا نبی زاده

نام اصلی : احمدرضا نبی زاده

متولد : ۱۳۳۱ در آبادان

وفات : در قید حیات

ملیّت : ایرانی

حوزه فعالیّت : خواننده ، آهنگساز و نوازنده

سبک : پاپ 

 

 

 

احمدرضا نبی‌ زاده متولّد ۱۳۳۱ خواننده، آهنگساز و نوازنده ایرانی است.

نبی‌زاده در دزفول، آبادان به دنیا آمد و در پانزده‌ سالگی همراه با خانواده‌اش به تهران رفت.

پس از اخذ دیپلم ادبی، موسیقی را به صورت تجربی دنبال کرد و سپس فعّالیّتش در رشته موسیقی را به صورت تجربی ادامه داد. 

 

 --»اوّلین حضور در تلویزیون«--


او اوّلین بار در برنامه تلویزیونی فریدون فرخزاد با اجرای آهنگی شامل گیتار و فلوت به نام «امون از دل مو» (شامل دوبیتی‌های باباطاهر) به مخاطبان معرفی شد. 

این نخستین تجربه همکاری او با شرکت بین‌المللی «سی بی‌ اس» بود.

 

 --»درباره آثار او«--

 

وی از مادری ‌زاده شده است که بختیاری است و بیشتر ترانه‌ها و تصنیف‌های فولکوریک آثارش را با الهام از ترانه‌هایی که مادرش زیر لب زمزمه می‌کرده ساخته و پرداخته است. 

 

--»شروع کار خوانندگی«--

 

او از‌‌ همان سن ۱۷ سالگی که وارد عرصه موسیقی شد در تهران تحت‌ تأثیر موسیقی غربی بود.

با تشکیل ارکستری با همراهی چند جوان هم سن و سال خود در کاخ‌های جوانان و برخی جا‌ها فقط آهنگ‌های انگلیسی می‌خواند.

در آن زمان فکر می‌کرد خواننده پاپ ایرانی شدن هنر نیست؛ اعتقاد داشت که تقلید ناقصی از هنر غربی است، پس از مدّتی رسید به برنامه تلویزیونی «شش و هشت» آن زمان که فرشید رمزی تهیّه‌کننده و کارگردان آن بود.

بعد از مدتّی در برنامه «چشمک» تلویزیون با اجرای خانم گوگوش اثری را ارائه کرد که اوّلین کاری بود که شعر و آهنگش کار خودش بود.

بعد موسیقی را مدّتی کنار گذاشت و با خود خلوت می‌کرد و بیشتر به تمرین ساز و صدا و خواندن مشغول بود.

او می گوید : «یا ترانه‌های نوحه‌خوانی را می‌پسندند و یا آهنگ‌هایی که به کار تکان دادن پایین‌ تنه می‌آیند، در ایران بزرگ شد‌ه‌ایم و هر روز موسیقی عربی اذان را گوش کرده‌ایم، طبیعی است که از موسیقی با نغمه‌های عربی از نوع گریه‌ آورش بیشتر خوشمان بیاید.»

 

--»بازخوانی یک اثر«--

 

در سال‌های نزدیک به انقلاب اسلامی یکی از ترانه‌ها و آهنگ‌های «جوداسن» خواننده مشهور فرانسوی گل کرده بود.

مدیر آمریکایی شرکت بین‌المللی «سی بی ‌اس» از او خواست این آهنگ و ترانه را بازخوانی کند تا در اروپا پخش شود و برای این منظور ارکستر سمفونی تهران را در آن زمان به کار گرفتند.

این خواننده هم جزء خوانندگانی بود که با شرکت «سی بی‌ اس» قرارداد داشت.

به هر حال با چه اشتیاقی وقت گذاشت و این ترانه فرانسوی را یاد گرفت و در ‌‌نهایت در استودیو ضبطش کردند.

امّا در‌‌ همان روز‌ها بود که انقلاب شد و بعد‌ها دفتر «سی بی ‌اس» توسط بنیاد مستضعفان مصادره شد و تمامی اعضای آمریکایی آن از ایران خارج شدند.

 

--»آموزش گیتار«--

 

در سال‌های قبل و بعد از انقلاب، چند بار به اسپانیا رفت و از گیتاریست‌های فلامنکو، روش کار با گیتار اسپانیش را تا حدّی یاد گرفت.

با آقای آرمیک یکی از بهترین گیتاریست‌ ها که اکنون دارای شهرتی جهانی است تا حدودی موسیقی جاز را تجربه کرد.

پیش از آن در دانشگاه تهران در محضر اساتید موسیقی گیتار کلایسک کار می‌کرد و هم‌ زمان موسیقی فولکور خودمان را دنبال می‌کرد.

 

--»در ادامه«--

 

او از هیچ کس اقتباس نمی‌کرد، اقتباس را دوست نداشتم.

در حقیقت تا ۱۳ سالگی اقتباس هنری وی از زنده یاد ویگن بود که گیتار را در ایران معرفی کرده بود.

وی در آن سن، آهنگ‌ های خارجی را با گیتار و آهنگ‌های ایرانی را با اقتباس از سبک و سیاق ویگن می‌خواند و می‌نواخت ولی خیلی زود تقلید از این هنرمند را کنار گذاشت.

اوّلین کاری که در شرکت «سی بی‌ اس» ضبط کرد و در شوی فرخزاد برای پخش انتخاب کرد همین کار دو بیتی‌های بابا طاهر و نغمه کوتاهی شیرازی بود که وی آن را گسترش داده و اجرا کرد.

این‌کار تقلید از کسی یا جایی نبود، به همین خاطر در آن زمان گل کرد و حتی آن زمان از رادیو، هر روز، بار‌ها پخش می‌شد.

 

--»نخستین آلبوم«--

 

بعد درست قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، نخستین آلبومش را با شرکت «سی بی‌ اس» کار کرد.

این آلبوم شامل چهار آهنگ بود؛ یکی از این آهنگ‌ها همین ترانه «امون از دل مو» بود که نام آن مجموعه هم همین عنوان را در برگرفت و سه ترانه دیگر به نام‌های «رفته از دست» سروده اردلان سرافراز تنظیم آندرانیک و آهنگ زنده‌ یاد پرویز مقصدی بود.

«هیزم نیمه نیمه» و «وای که دلم» که ترانه‌ها از مسعود هوشمند، تنظیم و آهنگ از پرویز مقصدی بود.

در مجموع سه آهنگ از این آلبوم از کارهای مقصدی بود.

آلبوم دوّم کارهای خودش با تنظیم گیتار از آرمیک بود، پس از آن بود که ادامه کار با پیروزی انقلاب اسلامی همزمان شد و بعدش هم به آمریکا مهاجرت کردم.


به‌ نظر می‌رسد تلفیق موسیقی محلّی با موسیقی پاپ پیش از این از سوی کوروش یغمایی، خواننده و آهنگسازی ایرانی اجرا شده بود.

نه دقیقاً، آن زمان که این‌ کار را کرده بود آقای یغمایی این‌کار را نکرده بود.

در سال ۱۹۷۵ که او به سبک خودش آهنگ «امون از دل مو» را با گیتار کلاسیک و فلوت اجرا کرده بود، تا آن زمان هیج کس این‌کار را نکرده بود.

قبل از او پری زنگنه، خانم وکیلی، مینو جوان و … بودند که موسیقی فولکلور را به صورت کلاسیک ارائه داده بودند.

وی از طرف مادری به ایل بختیاری تعلق دارد و آهنگ‌ های بختیاری را از او می‌شنیدم، بنابراین بیشتر به طرف این ترانه‌ها رفت.

 

--»آلبوم ها«--

 

در سال ۱۹۸۸ آلبومی با عنوان «مرجنگه» منتشر کرد که اکثر آهنگ‌ های این آلبوم کارهای فولکلور بختیاری بود، با تنظیم‌کننده آمریکایی به نام استیو مک کرام کار کردم که بعداً او را به دوستان دیگر هم معرفی کرد . 

 

--»نظر او در مورد تصنیف های فولکلور«--


او می گوید این موسیقی، مادر موسیقی کلاسیک و سنتی ماست. بسیار اهمیّت دارد، اصولاً ماهیّت هر ملتّی وابسته به موسیقی فولکلور آن ملت است. مسلماً باید به شکلی معرفی شود امّا به این دلیل که موسیقی سنتّی ما کماکان به‌‌ همان شکل اجرا می‌شود، موسیقی ما در سطح جهانی به صورت کامل شناخته نشده است.

او کارهای زیرزمینی را دوست دارد؛ کارهایی است که به دلایل مختلف اجازه انتشار ندارند ولی کیفیت و صداقت در این آثار بیشتر است، تقلید کمتری دارند، کار اغلب کسانی که مجوز می‌گیرند تقلیدی است از کارهای لوس‌آنجلسی.
نکته امیدوار کننده در این زمینه این است که بیشتر جوانان ما در ایران در رابطه با موسیقی تحصیل می‌کنند و موسیقی را به صورت علمی فرا می‌گیرند. در غربت امّا اینطور نیست. وقتی مقایسه می‌کنم با اینجا واقعاً خوشحال می‌شوم. شما خودتان بگویید کدام‌ یک از خوانندگان اینجا در زمینه موسیقی تحصیل کرده است یک کدامشان را نام ببرید، حتی معروفترینشان. با این‌حال افسوس می‌خورم که جامعه ما در اینجا بعد از سی و اندی سال به جای پیشرفت از نقطه نظر هنری پس‌ رفت کرده است. البته همه این‌طور نیستند، قشر محدودی داریم که آن درکی را دارند که من انتنظارش را دارم. 

گفته می‌شود این بخش از فعالان عرصه موسیقی خارج از کشور از آهنگسازان حرفه‌ای استفاده کرده‌اند و از سوی دیگر کارهای مخاطب عام و خاص را جذب می‌کنند.

 

--»تجربیات وی«--

 

فلسفه او در زندگی بسیار ساده است، او همیشه در لحظه زندگی کرده‌ است، به گذشته برنمی‌گردد. فقط از آن تجربه و درس می‌گیرد. هیچ‌ وقت نگران آینده نبوده و نیست و می گوید، زمانی که در لحظه زندگی می‌کنیم اگر قدم‌های درست را برداریم خود به خود آینده درست را ساخته‌ایم. مضافاً بر اینکه هیچ کسی نمی‌تواند آینده را پیش‌بینی کند.

 

--»هم اکنون«--

 

هم اکنون وی در کشور آمریکا و در شهر لس انجلس ساکن می باشد.


--»توجه«--


این آرشیو به همّت عوامل سایت موزیکستان و با زحمات بی بدیل مدیریت سایت تهیّه و برای دانلود خدمت شما عزیزان عرضه گردیده از کپی برداری بدون ذکر منبع جداً خودداری فرمایید.